torsdag 28. januar 2010

Konkurranse om professortittel i 1877

Jeg surfet litt på internett for et par uker siden. Da fant jeg to gamle bøker som er scannet inn og digitalisert. Bøkene var oppgaver innlevert konkurransen om en statsøkonomisk og statistisk professorpost ved Kristiania universitet i 1877 begge bar tittelen En kritisk fremstilling af grundsætningene for seddelbankers innredning og virksomhed med særlig hensyn til de skandinaviske seddelbenker i deres nuværende skikkelse. De var skrevet av Ebbe Hertzberg og Anders Kiær. Oppgavene var interessante for en som er interessert i mynter og historien rundt dem. Desverre er de litt vanskelig å lese fordi scanningen har lagt inn noen bokstaver feil. Kiær var grunnlegger av statistisk sentralbyrå og på tidspunktet for konkurransen var Ebbe Hertzberg direktør for SSB. Konkuransen endte med at Hertzberg fikk stillingen.

Jeg tok forøvrig og klippet litt ut av oppgaven til Kiær og etter litt redigering hadde jeg tre artikler jeg sendte til http://www.numismatikeren.com De blir vel utlagt når innehaveren får tid til å legge dem ut.
Numismatikeren er en svært bra side som jeg virkelig vil anbefale, jeg har ikke hjulpet han med artikler før, men kanskje jeg skal lage flere etterhvert.

Her er linker til de to bøkene jeg fant:


Anders N Kiær
Ebbe Carsten Hornemann Hertzberg
http://www.archive.org/stream/enkritiskfremst00hertgoog/enkritiskfremst00hertgoog_djvu.txt

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar